Året der gik 2024
Kan vi stabilisere varmepumpemarkedet i 2025?
2024 har været et vigtigt år for varmepumpemarkedet. Efter to år med faldende salg og et marked i bund skete det, vi i branchen havde sukket efter i lang tid. I tredje kvartal så vi en markant stigning i salgstal. Faktisk hele 65 procent (Ritzau). Denne udvikling markerer første stigning i salgstal i de foregående to år – og det er selvfølgelig også noget, vi har kunnet mærke hos METRO THERM.
Kurven er knækket, men der er lang vej igen
Selvom vi ser en god udvikling i udfasningen af gas- og oliefyr i områder afsat til fjernvarme, er der – trods en knækket kurve – fortsat lang vej igen med konverteringer til varmepumper. Som Tekniq Arbejdsgiver skriver, er der ”fortsat lang vej til en sund udvikling” (Tekniq Arbejdsgiverne).
Der er en lang række tendenser, der i dag medvirker til, at salget af varmepumper ikke går som forventet.
Først og fremmest er der ud fra en økonomisk betragtning ikke så mange incitamenter til, at kunden bør overgå fra f.eks. et gasfyr til en varmepumpe. I første halvår af 2024 faldt prisen på naturgas nemlig med hele 33 procent. I samme periode kunne man så se, at naturgasforbruget var steget med 13 procent (Ingeniøren). Med andre ord er prisen uløseligt forbundet med forbruget:
I takt med at prisen på naturgas dykker, så falder incitamentet til at spare på og omstille forbruget. Det viser, at Danmarks og Europas kamp for at blive uafhængige af den fossile naturgas på ingen måde er vundet. Vi har lang vej endnu", siger Kristian Rune Poulsen, der er chefkonsulent hos Green Power Denmark.
Og mens forbruget af gas i de danske hjem er steget, er tempoet i gasopsigelser til gengæld faldet. Faktisk kan Green Power Denmark påpege, at tempoet er faldet med hele 49 procent.
Fortsætter det nuværende tempo på gasopsigelser, vil der i 2030 fortsat være 175.000 private naturgaskunder (Green Power Denmark).
Hvad har det gjort ved varmepumpesalget?
Og hvilken indflydelse har de faldende gaspriser så haft på varmepumpesalget? Jo, hvis vi bare kigger på 2023, faldt salget af varmepumper med gennemsnitligt 39 procent. Og i første kvartal af 2024 hed tallet 81 procent (Ingeniøren).
I alt er salget af varmepumper til husstande reduceret med i alt 85 procent mellem efteråret 2022 og frem til første halvår af 2024.
Bør vi gentænke tilskud, tilbud og deadlines?
Når vi skal udpege, hvad der ligger til grund for, at salget og installationen af varmepumper har lidt en nedgang de seneste to år, kan det ikke udelukkende tilskrives de faldende gaspriser. I hvert fald ikke hvis man spørger Tekniq Arbejdsgiverne, der derimod mener, at man bør rette kritik mod politikerne.
De har i år bl.a. foreslået, at støtteordningerne bør ændres til at være et fradrag for boligejerne. Forslaget kom endda hele vejen til Folketingssalen, hvor det blev stemt ned af et bredt flertal (Bygtek).
Tekniq Arbejdsgiverne har også lagt op til, at der bør være et større fokus på landdistrikterne og deres muligheder for at komme af gassen og olien. Og endelig har de foreslået, at der bør komme ”klar besked” til forbrugerne i forhold til, om de i fremtiden fortsat kan bruge gas- og oliefyr, eller om de skal udfases5. Det bakker vi op hos METRO THERM.
Hvad kan vi gøre i markedet?
Selvom man fra politisk hånd kan gøre rigtig meget for at øge forbrugerens interesse og motivation for at overgå til en grønnere varmeløsning, så er det i høj grad os i branchen, der har bolden. Vi bliver nødt til at skabe de muligheder, der skal til for at kunden tager det nødvendige grønne skridt, der kan reducere vores kollektive CO2-fodspor og samtidig sikre branchen. Og det kræver et samarbejde mellem både produktionsselskaber, grossister, installatører og det byggede miljø, så vi i fællesskab kan komme nærmere målsætningen om en 70 procents reduktion i 2030.
Hvad har vi gjort hos METRO THERM?
I 2024 har vi hos METRO THERM i den grad presset på i forhold til en række initiativer, vi mener kan medvirke til at underbygge en dansk varmeforsyning, der er mindre afhængig af den fossile energi.
Hver dag arbejder vi først og fremmest på at etablere og opretholde en række partnerskaber med både VVS-installatører, grossister og entreprenører over hele landet. I år har vi også afholdt en inspirationsdag, hvor vi talt med branchen om fremtiden for den grønne omstilling. Vi har lanceret en ny varmepumpe og optimeret en anden, så vi kan tilbyde en fremtidssikret varmeløsning til alle. Og endelig har vi foretaget strukturelle ændringer i vores virksomhedsopbygning, der i fremtiden vil betyde, at vi vil kunne tilbyde en udvidet produktportefølje, der tilgodeser både private og erhverv.
Inspirationsdag 2024
I efteråret afholdt vi vores Inspirationsdag 2024. På dagen snakkede vi med branchen om den grønne omstilling og hvordan især digital innovation og AI kan medvirke til at sikre en grønnere varmeproduktion i fremtiden.
På dagen havde vi flere eksperter med, bl.a. teknologidirektør for Green Power Denmark, Jørgen S. Christensen og forskningschef Marianne Levinsen fra Center for Fremtidsforskning.Dagens hovednavn var Nikolaj Sonne, kendt fra DR-programmet "So Ein Ding".
På dagen fortalte de mange oplægsholdere både om fremtidens boligbehov, udviklingen i ”Smart Home”-applikationer til varmepumper og den kunstige intelligens’ mange anvendelsesmuligheder i fremtidens varmeforsyning.
Naturlige kølemidler definerer næste generations varmepumper
Vi har i år også kunnet lancere to nye varmepumper. Vores METROAIR S er en nyudviklet luft til vand varmepumpe, der både kan opvarme og køle boligen, og som leverer enestående effektivitet og besparelser ved automatisk at tilpasse sin ydelse til boligen året rundt. Vigtigt er dog, at varmepumpen anvender det naturlige kølemiddel propan, der er kendt for både sin lave CO2-udledning og sin høje termiske effektivitet. Med en GWP-værdi (Global Warming Potential) på blot 3, er der tale om en betydeligt lavere miljøpåvirkning end f.eks. fluorholdige kølemidler, der kan have GWP-værdier på flere tusinde.
Vi har også lanceret en videreudvikling af vores velkendte varmepumpe METROAIR F – denne gang fås den med det miljøvenlige og effektive kølemiddel R32, der er kendt for at have en høj effektivitet samt en lav miljøpåvirkning.
Fjernvarme til større boliger
Foruden varmepumper har vi på fjernvarmefronten også fornyet os. Med vores nye VXT 5 kompaktstation til fjernvarme får man en ydelse på op til 540 kW, hvilket gør produktet ideelt til opvarmningen af større bygninger som f.eks. boligejendomme, skoler, industri, idrætshaller, mv.
Hvis man, udover produktionen fra den primære varmekilde, ønsker at akkumulere et ekstra lager af varmt vand til større boliger, har vi i år også lanceret ekstra store bufferbeholdere på flere hundrede liter. Bufferbeholderne er specielt produceret til at akkumulere vand til varme i store varmesystemer og kan f.eks. bruges til procesanlæg i industrien.
I 2025 lancerer vi i øvrigt også en ny digital styring til vores fjernvarmeunits. Styringen kan tilsluttes direkte til en smartphone og vil i fremtiden gøre både service og fjernovervågning af flere anlæg ad gangen endnu lettere for vores mange installatører.
Vi fusionerer med KVM-Genvex
Endelig kan vi præsentere en stor nyhed hos METRO THERM, der vil betyde, at vi i fremtiden vil kunne tilbyde endnu mere komplette løsninger til både privatboliger og erhverv.
Fra d. 1. januar 2025 fusionerer vi nemlig med vores datterselskab KVM-Genvex, hvorefter begge virksomheder vil fortsætte under det fælles firmanavn METRO THERM A/S. De tre velkendt varemærker – METRO THERM, Genvex og KVM-Conheat – vil alle fortsat være en del af det samlede selskab og fortsat operere, som de gør i dag.
Den nye fusion vil få den betydning, at METRO THERM i fremtiden vil kunne tilbyde en bredere vifte af løsninger inden for både opvarmning og ventilation. Produktsortimentet vil i fremtiden nemlig blive udvidet med både energieffektive ventilationsanlæg og ventilationsvarmepumper.
Målet med sammenslutningen af de to virksomheder og dermed et bredere produktprogram er, at vi vil styrke vores position på markedet for varme-, varmtvands-, og ventilationsløsninger. For kunderne vil det betyde bedre tilgængelighed af energiløsninger, der opfylder nutidens (og fremtidens) krav til energieffektivitet og miljøhensyn, samt en stærkere teknisk support og service fra én samlet leverandør.
Vi glæder os til at præsentere det nye METRO THERM A/S i 2025.
Et stabiliseret marked i 2025
Vi glæder os til at hoppe i arbejdstøjet i 2025, hvor vi håber at kunne spille en central rolle i bidraget til den grønne omstilling. Det vil vi gøre i løbende samspil med vores mange samarbejdspartnere – gennem tæt dialog og samarbejde kan vi nemlig komme langt.
Vi ses i 2025!